Kolme ja puolitonniset lava-autot vertailussa Tasaväkinen nelikko

Ford Ranger Double Cab XLT 2.0 Ford EcoBlue 170hv A6 4×4
Isuzu Double Cab 163 TDi 4 WD 6AT LX 25MY
Toyota Hilux Double Cab 4 WD 2.8D
Volkswagen Amarok DC Style 2.0 TDI 151 kW 4 motion

Pelastuslaitokset ovat viime vuosina hankkineet lava-autoja autoverottomasti mitä erilaisimpiin käyttötarkoituksiin. Myös sopimuspalokunnille avautunee mahdollisuus hankkia kokonaismassaltaan alle 3,5 tonninen ja viisipaikkainen lava-auto autoverottomana – jos ja kun eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan sisäministeriön tehtäväksi antama lakimuutoksen valmistelu saatetaan päätökseen ja eduskunta lopulta hyväksyy lakimuutoksen.

Pyrimme saamaan kaikki Suomessa myynnissä olevat kyseisen luokan autot vertailuun, mutta kohtasimme kaksi yllätystä: Nissan on luopunut Navaran maahantuonnista ja Mitsubishin maahantuoja ei vastannut useista kontaktipyynnöistä huolimatta. Lopulta selvisi, että Mitsulla ei ole tällä hetkellä lava-autoa myynnissä Suomessa.

Edellytimme autoilta enintään 3,5 tonnin kokonaismassaa, automaattivaihteistoa, nelivetoa, alamäkihidastinta, neliovisuutta ja viisipaikkaisuutta. Voimanlähteeksi hyväksyttiin diesel- tai bensiinimoottori.

Ford, Isuzu, Toyota, VW

Koeajoimme neljä Suomessa maahantuojien ohjelmassa olevaa autoa. Koeajossa selvitettiin autojen soveltuvuutta palokuntakäyttöön. Huomioitavaa vertailutulosten arvioinnissa on se, että autoja koeajettiin ilman kuormaa ja perävaunua.
Koeajoarviot ovat yhteenveto kolmen kuljettajan kokemuksista.

Nykypäivän autojen varustelussa eroja on vähän. Kaikki yleisimmät ajoavustimet ovat ajetuissa lava-autoissa vakiona. Suurimmat erot ovat käyttöliittymissä. Hipaisu- ja nappulatekniikassa autot ovat persoonallisia, mitään yhtenäistä logiikkaa ei ole, vaan jokaisen joutuu opettelemaan erikseen.

Koeajajien yksimielinen toteamus oli selvä: ”Ennen kuskilta loppuu rohkeus kuin näiltä autoilta loppuvat ominaisuudet.”

Ominaisuusviidakko

Pyysimme maahantuojilta ”tarjouksen” esimerkkiautosta, jotta lava-autohankintaa suunnittelevat palokunnat saisivat yleiskuvan tarjolla olevista vaihtoehdoista, ja voisivat alustavasti vertailla autojen ominaisuuksia ja varustelua.
Kuten miehistöautoissa, hankittavan lava-auton kokonaisuus rakennetaan melkein poikkeuksetta valitsemalla halutut ominaisuudet kymmenistä alusta- ja varustevaihtoehdoista. Siksi tässä artikkelissa mainitut esimerkkiautojen ominaisuus– ja hintatiedot ovat vain suuntaa-antavia.
Jos suunnittelet hankintaa, katso luettelo tärkeistä ominaisuuksista, jotka kannattaa selvittää myyjältä jo alkuvaiheessa.

Ajoneuvojen tiedot

Jokaisesta autosta on maahantuojan antamien tietojen mukaan tehty lyhyt esittely ja kuva sekä koeajajien kommentteja kyseisestä merkistä ja mallista.

Pyysimme maahantuojia täyttämään esimerkkiautoista taulukon, jossa on tietoja kyseisen merkin/mallin saatavilla olevista ominaisuuksista. Autojen viimeisimmät ominaisuus- ja varustelutiedot kannattaa tarkistaa maahantuojilta.

Palokuntalainen-lehti ei vastaa maahantuojien antamien tietojen oikeellisuudesta.

Add a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *